Пейзажна фотография – 20 често задавани въпроса
В тази статия ще се постарая да отговоря на най-често задаваните въпроси които чета на мейла си от многобройните почитатели на пейзажите и особено тези които сега са начинаещи в тази област. Fine-art фотографията изисква не малко технически познания и най-вече творчество, но обикновено в началото нещата които ни вълнуват са основно върху техниката. И така естествено започваме разбира се с…
Въпрос 1. – Трябва ли ми DSLR за да правя хубави снимки ?
Отговорът е да. Под хубава снимка разбираме едновременно добре изпълнена композиция и все пак някакво приемливо качество. Обикновените сапунерки нямат необходимата динамика, детайл на картината и сте ограничени в настройките. Не съм забравил за навлизащите сега компактни апарати със сменяема оптика, но те за мен са по скоро туристически вариант. От опит ви казвам снимането в стила на туриста не дава добри резултати.
Все пак някои снимки ги прави момента – например ако снимате войната в Сирия или изкачвайки се на Еверест със сапунерка пак ще са ви стойностни кадрите. Просто защото ще хванете интересни неща за зрителя. Но на някое блато около София ще ви е трудно. Повече затова четете тук
Въпрос 2. Фуллфрейм или кропка?
За това решение може да ви помогне статията тук. Общо казано, ако бюджета ви е малък вземете си кропка. Аз например ако започвах сега също бих взел кропнато тяло. След време като започнете да изкарвате яки кадри 90% ще я смените тази кропка с пълна матрица, но до тогава какъвто и апарат да имате вие пак ще го разкарате и замените с друг. Защо ви казвам това, ами средностатистически от всички хора които си взимат фотоапарати, задобряват едва 20%. Това е така просто защото фотографията не е за всеки особено пейзажите. И така не ви трябва да се набивате с 5 бона за нещо което нямате идея дали ще ви дойде от ръце и сърце.
Въпрос 3. Ама наистина ли ми е нужен статив?
Да! Без него нямате голям шанс, освен ако не сте супер изобретателни.
Въпрос 4. Обективите за фуллфрейм стават ли на кропка?
Да. Това е така защото те покриват голямо поле необходимо за по-голямата матрица. Естествено някои от техните характеристики се изменят.
Въпрос 5. Добре тогава, ами обективите за кропка стават ли за пълна матрица (фуллфрейм) ?
Не. Това е така защото не покриват пълния размер на матрицата и ще получите черен кръг около снимката. Също така имайте предвид че EF-S обективите на Канон са със специфичен дизайн на задния елемент, който е изпъкнал към огледалото. Ако монтирате такъв обектив на фулфрейм камера може да счупите огледалото.
Въпрос 6. ОК искам да сложа фуллфрейм обектив на кроп камера. Кои от характеристиките ще се изменят и кои не?
– Зрителния ъгъл на обектива ще се измени. Той ще съответства на фокусното разстояние умножено по кропфактора на камерата, която имате. Например, ако имате 10мм обектив, при кроп телата на Канон неговия зрителен ъгъл ще изглежда както на 16мм. 10 умножено по 1,6=16.
– Светлосилата си остава същата, това е предимство ако снимате птици примерно, получавате по-дългофокусен обектив (приближава повече) но си запазвате бързината.
– Дълбочината на рязкост се изменя. Понеже за това ще трябва цяла отделна статия ще ви го обясня с най-прости думи. – този замазания фон дето е отзад зад обекта когато снимате портрет, няма да е толкова замазан на кроп камера. Мисля, че разликата ще ви е някъде към една бленда или две. Тоест обектив 50мм/1.4 ще се държи като 50/2.0. Също така ако снимате пейзажи с преден план няма да е нужно да затваряте на ф18, защото дълбочината ви е по голяма. Ф13 примерно ще свърши достатъчна работа.
– При модерните камери претъпкани с много пиксели на единица площ, (18мп примерно) обективите за фуллфрейм, (особено по старичките модели) не са много добро решение. Няма да ви дадат такъв детайл какъвто ще ви дадат на 35мм камера със същата резолюция.
– Винетрирането при обективи за пълноформатна камера ще ви е по-малко, ако са сложени на кропка. Резолюцията по краищата ще ви е по-добра. Това е така просто защото апарата не използва пълното поле на лещите. Най-гадната част на една леща обикновено е в краищата. Да ви кажа това може би е основния бонус, когато сложите такова стъкло на малка матрица.
Накратко – ако снимам с кропка аз бих си взел обективи за които са направени за нея. Нямам наблюдения как е при другите системи, но Канон изкараха доста прилични моделчета от EF-S стъклата. Конструкцията им може да е пластмасова, но картинката е наистина добра. Особено за цените им спрямо останалите обективи.
Въпрос 7. Пентакс готина марка ли са?
Да. Аз им се кефя, телата са много прилични като изработка според мен, пробвал съм няколко модела и всичките ми харесаха. Имат някои обективи които също са бомба. Недостатък е, че нямат модели с 35мм матрица и ги няма по базарите втора ръка. Особено обективите са кът. Все пак смятам, че може да си изградите една доста прилична система с тази марка. Но това вече е лично мнение.
Въпрос 8. Канон или Никон?
Няма никакво значение особено за начинаещ. Много хора ще ме заклеймят тука биейки се в гърдите, че марката на която са фенове е по-добра. Правили сме експерименти снимайки еднаква сцена с различни камери след което разменяме имената на файловете. Ако не погледна екзифа няма как да позная дори аз кое от коя идва. Разлики може да има в екстремни ситуации например исо 6400 или фокусиране на много бързи обекти и тн.. И все пак по-скоро е до модел отколкото марка.
Въпрос 9.(много забавен, питат ме основно приятели). Мацките кефят ли ти се като имаш така хубав апарат и можеш да снимаш ?
Всъщност не. Виж повечето хора те смятат за ненормален. Да ходиш сам по нощите зимата на Витоша или в балкана соло по една седмица само за да снимаш е работа на кукувци. Мацките ги надушват тези неща от далече. Не знам как.. Пък и все нямаш кинти да пилееш в мола. Кофти.
Въпрос 10. Каква е тайната на сполучливите снимки?
Тайната е в обикалянето сред природата. Колкото повече си навън шансовете да видиш нещо красиво се увеличават. Също така човек започва да гледа с друго око на заобикалящата го среда след като се слее с нея. Вместо да седите във форума или фейсбук вземете апарата с вас и се разходете навън. Дори да не направите хубави снимки, все пак сте се разтъпкали на чист въздух.
Въпрос 11. От къде купуваш техниката си?
Напоследък купувам главно от Америка. Просто защото при изгоден курс на долара от там спестявам понякога до 40% за същата стока която бих взел от тук. Да не говорим, че някои неща ги има само там, например продуктите на Singh-ray. Сайта който ви препоръчвам е B&H photo, не лъжат, ако не ви изнася стоката може да я върнете стига да сте в щатите разбира се.. Купувал съм и от Испания – http://www.fotocasion.es/
Там има леки стативи на Гитзо, филтри на LEE, фокус екрани, експодискове и тн. Честно казано не знам дали тези неща не ги предлагат вече и у нас, но до преди две години в някои от магазините дори не бяха чували за тях.
Също така следя форумите за втора ръка. Има доста мошеници, но има и свестни хора от които може да се пазаруват много запазени неща. Номера е просто да ги наблюдаваш.
Въпрос 12. Как да разбера дали един обектив си заслужава?
Първо го проверяваш в интернет. Сайтове вече много, но аз препоръчвам photozone.de. Четеш не само текста но си и правиш труда да разбереш малко от това което казват диаграмите между буквите.
Когато избираш обектив гледаш основно да има резолюция и да няма проблеми с фокуса. Повечето аберации се оправят много лесно с фотошоп, но резолюцията не.
И така избирате си поне два варианта, това се прави за да не се чувствате прецакани след време. Отивате в магазина, там обикновено са любезни и ви дават за лек тест. Най-добре е да имаш дружка със същия обектив и го вземаш назаем. Може да вземеш и под наем ако ти го дадат. Снимаш колкото може повече, каквото ти попадне. Обектив се тества само от статив, просто да си сигурен че мазнята в кадъра не е от кафетата които си изпил. Добрата картина тоест задоволителната е леко субективен фактор. Зависи и от това каква камера се използва и колко добре боравиш с нея.
Ако си много начинаещ и купуваш втора употреба най-добре е да викнеш някой с повече опит да пробва с теб.
Въпрос 13. Как да снимам млечен път?
За това ще напиша цяла статия но ето и тук:
Слагаш апарата на статив, фокуса – ръчен на безкрайност. Настройваш апарата на M (manual) и на най-отворена бленда (най-малко число). Слагаш най-широкия си обектив. За да не се замажат звездите като черти трябва да е минимум 28мм еквивалент на 35мм матрица. Ако има 14мм или фишай става супер. Ако си с 18-55 китак го умножаваш по кропфактора на матрицата, защо – погледнете отговора на въпрос 6. Колко е кропфактора ти пише в упътването на апарата.
Скорост 30 секунди, Iso 1600 – 3200 – 6400, колко високо зависи от камерата ти. Прави се експеримент с трите варианта, стига да ги има.
Когато снимаш вдигай огледалото предварително и използвай самоснимачка. Това е, останалото е композиция и идеи. За да е задоволителен резултата, марш надалеч от градове, светлинното замърсяване е убиец на нощните снимки. На Витоша например резултатите не са добри, заради осветеността от София.
Въпрос 14. Продаваш ли пейзажни снимки, достатъчно за да се издържаш ?
Не естествено, все пак живея в България. Парите които изкарвам от пейзажите стигат едва за да си покрия разходите по пътя. Издържам се с комерсиална фотография.
Въпрос 15. Трябват ли ми градиентни филтри за да правя хубави снимки
Не е задължително да ги имаш, ако ги няма се изискват малко повече умения на фотошоп. Повече за градиентите тук
Въпрос 16. Кой е първият филтър, който е добре да си взема?
От всичките филтри дето може да ви потрябват най-важен е поляризатора (CPL filter). Може да ви свърши работа в 90% от случаите. Тоест да ви подобри снимката особено ако е качествен и се използва правилно. Маха се от обектива само когато ще създаде негативен ефект или си държите на отраженията и скоростта.
Въпрос 17. Усилваш ли цветовете в снимките?
Не в 90% от случаите. Дори се налага да ги намалявам, особено червеното, тъй като апарата ми има склонност да го засилва. Просто гледам да снимам цветни неща.
Въпрос 18. Ти май много бараш на фотошопа? Кога знаеш, че обработката е прекалена?
Обработката е прекалена когато снимката премине отвъд това което си виждал реално с очите си докато си правил снимката. По точно едва ли бих могъл да го кажа. Това е мое мнение и си е само за мен. Всеки си избира собствен стил на обработка.
Въпрос 19. Защо използваш фотошоп?
Защото фотоапарата ми не е толкова съвършен колкото очите + останалите възприятия. Целта на снимките ми е да предадат максимално това което съм видял на мястото и което съм усетил.
Въпрос 20. Имам апарат, начинаещ съм и не знам от къде да започна. Дай съвет.
Влизаш в блога към този сайт или който и да е друг от целия куп български фотоблогове. Харесваш си дадена локация. За предпочитане е да е лесна за да не мислиш за оцеляване или умора, а за снимките. Взимаш статива и фотоапарата. Отиваш там и запомни – не снимаш по обяд в жаркото слънце. Вместо това обикаляш и си харесваш някое местенце. Снимай по залез, като предварително си намираш начин за безопасно прибиране в тъмното. Ако не те е страх пробвай с по-лошо време, но да не е във високата планина разбира се. Пробвай също бавни експозиции, на свечеряване е много лесно с тях. Под снимките в този сайт ще намериш инфо за настройки. Използвай ги за старт. Гледай много снимки по фотосайтовете, за предпочитане в 500pix или naturephotographers.net. Гледай най-добрите автори и само тях. Каквото те изкефи го запамети. И най важното не спирай да опитваш. В началото снимането е най-трудно, но миговете които ще изпиташ покрай него са най-незабравими и приятни.
Добра статия 🙂
Страхотно написано! Без надувки, без излишни глупости, с много полезни и практични съвети. На няколко пъти се засмях, защото не съм намирала толкова удачни думи с които да обясня защо любителски влача 8 кила раница, плюс статива. И защо да тръгнеш на път означава да можеш да спреш 10 пъти, тъй като си познал своя кадър.
Най-обичам да снимам сама – изтощавам се от въпроса: Още колко снимки ТРЯБВА да направиш? Още 121, по дяволите! :)))
Поздравления за статията, вече вярвам на професионалното Ви мнение.
Здравейте, чудесен блог. Но мисля, че допускате неточност при отговора на въпрос 6. При ФФ обектив комбиниран с кроп тяло, не се променя фокусното разтояние, а само зрителното поле. То намалява с 1.6 коефициент – при Canon например.
Здравейте, прекрасен блог.Начинаещ фотограф съм, от около година. Запалих се по фотографията покрай пътуванията ми по широкия свят. Обичам да пътувам. Преди се мъчех с разни „сапунерки“, но след това като си гледах снимките от пътуванията, направо ми ставаше жал за самия мен. От около година имам DSLR и покрай него се запалих много. Интересувам се главно от пейзажната фотография и такава свързана с пътуванията ми: ингересни градове, исторически места,музеи, галерии и пр.Понякога пускам пътеписи в нета, а когато са придружени от качествени и добре композирани снимки е още по приятно и за мен самия и за тези които ги четат./ако изобщо някой си прави труда да ги чете:-/ Но както и да е. Блогът Ви много ми харесва и много ми помага като начинаещ. Нещата са обяснени на разбираем език, без излишна високопарност и сложна терминология. Вие сте наистина профисионалист.Благодаря Ви.