Избор на обектив | Magic Hour Dreamscapes

Начало > Статии, Фотография > Избор на обектив – основни неща които трябва да знаем.

Избор на обектив – основни неща които трябва да знаем.

За начинаeщи.

Преди време написах тази статия за избора на фотоапарат, целта на която беше да даде някакви насоки към начинаещите в първоначалния избор на фотографска техника. Там обаче не засегнах добре темата за обективите, тъй като обикновено те като покупка идват малко по-късно и могат да бъдат доста по-специфични. Тук ще се опитам да ви дам някакви насоки при избора на качествено стъкло, основно базирано на моя опит и това което ми е преминало през ръцете.

китов обектив
Това е първия обектив, който си купих – втора ръка. Бях съвсем начинаещ. Освен, че качеството на картинката му е слабо по начало, продавача ме и метна като ми го продаде развален. Но и аз съм си виновен, не знаех какво да гледам….

В тази първа част, ще ви напиша всичките основни неща за които се сетя, че може да ви потрябват като знания. Щом четете това се предполага, че сте начинаещ във фотографията, но ще си позволя да допусна няколко неща. Допускам първо, че вие вече знаете какво означават термините бленда, скорост на затвора, светлосила и тн. Надявам се ще напиша и такава статия след време, но за сега няма да засягам тези основни термини, тъй като ще се отклоня много от темата. Лесно може да намерите информация за тях в интернет дори и на български. Второ тук няма да намерите дискусия Канон срещу Никон или нещо от сорта на коя марка е по-добрата. Аз снимам с Канон абсолютно по чисто стечение на обстоятелствата. Но тъй като разполагам под ръка с такива обективи в примерите и снимките ще споменавам тях. Това не означава, че задължително трябва и вие да имате такива.

Какво е „кроп“ и какво е „фуллфрейм“

Първите термини които трябва да разберете, преди да се втурнете за нов обектив са именно тези двата – fullframe и APS-C (кроп). В миналата статия се опитах да ви обясня за видовете фотоапарати и размерите на матриците. Тук пак ще повторя с риск да ви стана досаден. Сегашните огледалорефлексни апарати със сменяема оптика (DSLR) са с два типа матрици по отношение на размера.
1. Първият има размер който е същия при кадър от 35мм филмова лента. Това се нарича пълноформатна матрица или „лайка формат“, както беше едно време. Старите обективи от филмовата ера са направени да покриват 35мм лента и съответно работят по същия начин при сегашните 35мм матрици. Понеже се наричат пълноформатни от там идва термина „Fullframe“.
2. Втория тип е така наречения APS-c размер. Това представлява изрязано парче от 35мм матрица. Буквално. И от там идва термина „кроп“ (crop). Всичките матрици на сапунерките до ден днешен са кроп – тоест те са с малки матрички, по-малки от 35мм ленти с които бяхме свикнали навремето. Такива са и матриците на много DSLR апарати като Canon 550d (и всички останали трицифрени и двуцифрени модели на Канон), Никон d7000 и изобщо всички апарати от по-ниския клас и средния клас. Някои марки като Pentax и Olympus правят само кропнати матрици.
Кроп фактор
Важно е да знаете, че заради по-малките матрици еквивалентните фокусни разстояния на обективите се изменят. Например 50мм обектив монтиран на кропка ще се превърне в 80мм (за Canon). Това се изчислява като умножим фокусното растояние по кроп фактора. Той зависи от големината на вашата матрица. Например пълноформатните камери са с кроп фактор 1 и тогава 50мм са си 50мм. Колкото повече намаляваме размера на матрицата кроп фактора се увеличава. При ниския и средния клас на Канон кроп фактора е 1.6. При никон е 1.5. Какъв е при вашия апарат може да разберете от ръководството на апарата или от интернет. Но е много важно да го знаете за да изчислите как ще се държи даден обектив. Например 30мм обектив се води широкоъгълен, но ако го монтирате на кропка той ще се превърне в стандартен защото там реално се държи като 50мм.
От началото на дигиталната ера отделните фирми започват да произвеждат обективи специално за кроп тела. Тоест те са с орязана картина (редуциран кръг на изображението) – ако ги монтирате на пълноформатна камера с голям сензор, в краищата ще имате черно поле и картинка само в средата. Тези обективи са конструирани за малки матрици. Важно е да знаете, че въпреки тяхното предназначение милиметрите, които са изписани отгоре също следва да бъдат умножени по кроп фактора за да изчислите реалното фокусно разстояние, което ще ви дадат.
Ето и един пример – искате да си купите стандартен 50мм обектив. Обаче тези класически обективи, които са за пълноформатни камери ще ви дадат реално 80мм и по-малък зрителен ъгъл – това си е дефакто телеобектив. Тогава избирате обектив с фокусно 30мм за да получите същия зрителен ъгъл, какъвто би дал 50мм при пълноформатна камера.
Също така е редно да се помни, че обективите за APS-c не са приложими при фуллфрейм тела. Тоест ако искате да минете на фулфрейм след време ще трябва да ги смените. Обратно – обективите за фуллфрейм покриват по голяма площ на кадъра и може да бъдат използвани както на пълноформатна матрица така и на кропка.

Зрителен ъгъл.

Основното нещо което начинаещите (в това число и аз в началото) не успяват да разберат е зрителния ъгъл на обектива и ефектите които той предизвиква. За тях дългофокусните обективи просто приближават, а широкоъгълните отдалечават и обхващат много. Да това е така, но за да направите по-впечатляваща снимка е хубаво да се възползвате от ефектите които ви дава даден зрителен ъгъл. Например широкоъгълните обективи имат свойството да „вкарват“ зрителя в пейзажа с този специфичен ефект който се създава когато фокусирате близо до предния план. При дългофокусните например ъгълът е много малък и така се избягват различни разсейващи елементи. Освен това те имат свойството да компресират картината.

Типове обективи

Преди да започнете бруталното ровене по интернет магазини и сайтове за ревюта, трябва да сте наясно с типовете обективи които ще видите. Това е много важно за да знаете дали конкретното нещо което гледате би ви вършило работа. Обективите се делят на две основни категории – 1.твърди и 2.вариообективи – наричани още със смешното име зуум.
Твърдите обективи са с фиксирано фокусно растояние. Например 50мм или 14мм или пък 200.
Предимства
– Тези обективи са „по-евтини“. Или по-точно казано – за по-малко пари качеството на картината е по-добро отколкото при някой зуум.
– Тези обективи обикновено имат голяма светлосила. Тоест за портрети и нощни снимки те са много подходящи
– Всичко това е така защото те са с по-компактни размери и опростена конструкция. Обичайно за тях е и автофокуса да работи по бързо.
– При портретна и макро фотография те дават по-добро боке (размазан фон в областите извън фокус).

Особеното при тях е, че за да приближите или отдалечите обекта в кадъра трябва да използвате краката си. Крачка напред, крачка назад и така за всеки по-различен кадър трябва да се отмествате. Понякога е невъзможно да се приближите – например ако сте на ръба на скала би било много неприятно и фатално за вас. Но тогава ще трябва да се примирите. Аз лично нямам нищо против да ходя напред-назад, лесно се справям с тази задача пък и така ми е по-интересно да снимам. Проблем при мен е, че когато искам да сменя зрителния ъгъл на такъв обектив не мога понеже той е фиксиран. Например намирам се в планината и виждам красиво цвете. Искам да го снимам заедно с планински връх на заден план. И имам да речем стандартен 50мм обектив. Аз мога да се отдалеча на 20 метра и да направя снимка в която цветето ще представлява просто една точка в снимката, а и върха ще се вижда, но това не ме устройва. В тази ситуация ми трябва обектив с широк ъгъл и по-малко милиметри. Това означава, че за да сте гъвкави трябва да имате набор от различни обективи и да ги сменяте непрекъснато. Да ви кажа това е малко досадно, отнема време и не на последно място – излиза скъпо да купите 5 обектива.
В България съм забелязал, че е много гъзарско някой да каже – „ее па аз съм голем фотограф, снимам само с твърдаци. Аз съм много арт и съм голям майстор“. Или пък да ви разкаже как в университета където учил фотография големи професори го карали да снима само в твърда 50тка (което е най-лесното между другото) и той много си развил арт мисленето. Всъщност няма лошо днес да излезнете и да снимате само с един обектив и то фиксиран. Защото така наистина си тренирате креативността, но ако това е тенденция за всеки ден вие сте ограничен, а вашите снимки еднообразни и скучни. Лично аз смятам, че начинаещ трябва да има повече избор още в началото. Особено когато снима природа. Така може да види нещата в различна преспектива. Естествено има изключения – в някои случаи пък може едно единствено фокусно да ви върши работа, както е при макрофотографията например. На мен един фискиран 180мм макро обектив ми е достатъчен за всички снимки на цветя и насекоми. Или пък 135мм за портрети.
И така в кои случаи бих ви посъветвал да вземете твърд обектив.
1.Ако снимате портрети
2.Ако искате максимално качество или пък имате супер фотоапарат от рода на Никон д800, който е 30 и не знам си колко мегапиксела.
3.Ако имате нужда от голяма светлосила – например за нощни снимки.
4.Ако снимате диви животни или макрофотография.

Вариообективи.
Обикновено китовите обективи с които идват апаратите са именно такива. Те са с променливо фокусно растояние и много често променлива светлосила. Например Canon 18-55/3,5-5,6. Това означава, че обектива обхваща диапазона от 18 до 55мм, като при това светлосилата му се изменя. При 18мм имате максимално отворена бленда 3,5, докато в дългия край максимума с който разполагате е 5,6. По принцип евтините зуумове са с промелнива светлосила. Ако погледнете например canon 24-105/F4 ще забележите че при него има означено само едно число – бленда 4 за целия диапазон. За да конструират обектива така е нужен по-сложен дизайн и по-големи лещи вътре. Което увеличава неговата цена. По принцип е по-хубаво обектива да е с фиксирана светлосила, но това не е болка за умиране. За пейзажи това не е определящ фактор, освен ако не правите нощни снимки.
Моя съвет когато избирате вариообективи е внимателно да прегледате каква е резолюцията при различни настройки. В повечето случаи слабите места са в краищата на диапазона. За широкоъгълните обективи това е най-широката настройка, а за дългофокусните най-дългия край. Например Canon 17-40 е най-скапан при 17мм, а Canon 70-300 е най-зле при 300мм. Разбира се възможни са изключения. Няма перфектни зуумове, но е важно да си зададете въпроса – коя настройка ми трябва най-много? Защото аз например на 17-40 аз използвам най-много широкия край при 17мм а там той е най-слаб. Повече бих се примирил ако слабостта му беше при 40мм където нямам много снимки.
Диапазонът на вариообективите се обозначава като се изчисли колко пъти най-широката настройка се наслагва до най-дългия край. Например 18-135 се дава по сайтовете като „7,5х zoom“. Съотношението се получава така – 135:18 = 7,5.
Моя съвет е да избягвате екстремни вариообективи от сорта на 18-250 (13,8 кратен) или 28-300 (10,7кратен). Да това би било идеалния обектив, но за съжаление оптически е невъзможно хем да е с добра острота, хем да е евтин, хем да не тежи 5 кила и да е компактен. Тук компромисът с качеството е много голям за сметка на удобството и ви съветвам да не си взимате такова чудо, освен ако не е крайно наложително. Това по-горе са доста амбициозни числа, лично аз ви съветвам да не вземате зуум с повече от 8х съотношение за APS-c сензор на апарата и 5х за fullframe. Казано с прости думи, разликата между двете числа изписани като милиметри на корпуса да не е много голяма.
Аз лично имам един по-универсален обектив – Canon 24-105f4L който според мен е на границата на разумното като диапазон. От 24мм до 105 това е 4,4 пъти. Ако можеше да избирам само един обектив за фулфрейм определено щеше да е той. За туризъм той е перфектен защото мога да го завинтя на апарата и да си обикалям цял ден с него. Удобрен е и сега през зимата, когато раницата ми тежи много зарди допълнителната екипировка. Аз съм ограничен и мога да взема смао един обектив. С този обектив е по-лесно да снимам от ръка, понеже има стабилизация. Също така бързо се работи с него, понеже сте много пъргави и по рядко изтървате момента – например мога да заснема едно събитие като абитуриентски бал на 90% само с него.
Недостатък е, че тези обективи не са с добра светлосила. Колкото по-екстремно е съотношението межу широкия и дългия край, по-тъмни са те. Отделно от това качеството му не е като на твърдак и бокето (замазните участъци извън фокус) не е особено добро.
Ако сте с кроп тяло е възможно да си позволите нещо с една идея по-голям диапазон – като например 18-135(приравнено пълноформатна матрица това е 28-210мм.) Фотоапаратите с по-малка матрица са по-милостиви към оптиката.
Имайте в предвид това което ви написах по-горе за орязаните матрици. Ако сте с кропка добре пресметнете реалното фокусно и ъгъла който ще получите при вашия апарат. Например този Canon 24-105 на фуллфрейм е супер универсален, но когато го монтирам на кропка диапазона става много смотан – нещо от сорта на 38-168 и по този начин му се губи целия смисъл, не ми върши никаква работа. Изобщо аз съм на мнението, че когато човек има апарат с APS-C сензор е глупаво да взема вариообективи за фуллфрейм, освен ако не са телеобективи и не цели да се възползва от увеличението което му дава кроп фактора. Например 300/f4 се превръща в 480мм при Канон, което е доста полезно. При това светлосилата си остава абсолютно същата.

Неща на които е хубаво да обърнем внимание при избора.

Основното нещо което гледам когато сравнявам различни модели обективи е разбира се това кой дава по-добра картина с по-добри детайл, контраст и цветопредаване. След това гледам кой е коригиран по-добре. Тоест дали недостатъците като изкривявания и хроматични аберации са добре коригирани. Едно ще ви кажа. С липсата на резолюция е почти невъзможно да се борите, докато изкривяванията и аберациите се отстраняват сравнително лесно със софтуер. Така че, ако трябва да избирам от два обектива, един от които има по-голяма острота и аберации и такъв който е с мазна картина, но няма аберации – избирам острия. Аберациите ги махам лесно в последтсвие с фотошоп.
От друга страна конструкцията на обектива е също фактор при избора. По евтините обективи и най-вече екстремалните зуумове си променят дължината при различните фокусни растояния.


Sigma 17-70 DC macro. Имал съм такъв обектив и въпреки, че е изграден с т.нар duo-cam система (удължава се с две секции), с времето се появи съвсем незначителен луфт, който не представляваше никакъв проблем.

Някои твърди обективи също се удължават при фокусиране. По принцип това не е голям проблем, особено ако са изпозлвани качествени материали за сглобката. Но при по-ниските класове между тубусите и корпуса може да влезнат вода и боклуци и трябва да ги пазите повече. Конструкциите с повече от една секция на удължаване имат навика да се разхлопват след известно време. Типичен пример за това е Canon EF 28-135-f/3,5-5,6. Лек луфт не е фатален, но ако се увеличи след времето лещите на обектива не застават правилно една спрямо друга им може да се полуи изместване на фокуса или загуба на резолюция в някои части от снимката. Разбира се ако обектива е качествено направен няма да имате проблеми. Аз лично имам Canon 24-105f4 който се удължава при зуумване, но след толкова години усилена работа няма и наченки на луфт. При по-евтини модели като Sigma 17-70 също не съм имал никакви ядове. Тук въпроса опира до конкретен модел и за такава опасност може лесно да се информирате от ревюта в интернет.

За какво да внимаваме при покупка.

Тук ще ви кажа едно основно правило. Винаги, ама винаги когато купувате обектив, независимо какъв е той го пробвайте. Направете тестови кадри и добре разгледайте снимките. Истината е, че съм виждал лоши копия при обективи на Канон от най-високия клас, които струват по 3 хиляди лева. Виждал съм два обектива EF24-70/2.8L, които са чисто нови и имат разлика в резолюцията един спрямо друг – достатъчно голяма, че да я видя от 5 направени кадъра в магазина. Разликата в копията е по-застъпена при вариообективите, но не е изключено и при скъпи търдаци да варира качеството. Важното е да пробвате, тъй като външно разликата е абсолютно никаква. На практика копията са абсолютно идентични на вид и перфектни като механика. Всичко опира до стъклото на лещите и това колко точен е фокуса. Докато фокуса може да се оправи с донастройка (при повечето обективи), то лещите вътре не е рантабилно да се сменят.
Ако сте напълно начинаещи не ви съветвам да купувате обектив втора ръка, освен ако продавача не ви е доверен. Разбира се има търговци на които може да се вярва (повечето сериозни са такива), но трябва да се има едно на ум. По натам ще ви напиша и една статия специално за това как да тествате обективи. Мен лично са ме мятали два пъти до сега (първия път беше още като си купувах първи фотоапарат и бях съвсем зелен) и по препатилия начин си изградих тактика да проверявам с няколко бързи теста. Естествено не са на 100% сигурни, но ако обектива е скапан ще го усетите.

Основни ресурси от които може да черпите конкретна информация
Photozone – Добър сайт с тестове и много голяма база данни. Голям плюс е че има добавени и тестови кади с обективите в пълна резолюция.
Dpreview – Тонове ревюта на фотоапарати и обективи.
SLR-gear – Тестове на обективи. Тук плюс е, че има потребителски коментари.

Моля ако имате някакви въпроси ги задавайте в коментарите. Така и останалите читатели виждат отговора, пък и е възможно да ви се отговори по-бързо.

Ако публикациите и снимките в сайта са ви допаднали,моля заповядайте в моята фейсбук страница, където публикувам нещо почти всеки ден. Там може да намерите повече информация, GPS тракове или просто да коментираме фотоси 🙂




Categories: Статии, Фотография Tags:
  1. Иван Миладинов
    8 март, 2014 в 18:58 | #1

    Ами щом е за планина, е добре да е леко. Щом и на кроп ще го слагате, бих взел Canon 70-200/4 IS. Лично на мен при фуллфрейм идва малко къс, но на кропка ще ви е супер.

  2. Цони
    8 март, 2014 в 19:20 | #2

    Благодарим за бързият ти отговор! Да, като че ли наистина за ФФ може би е леко къс, би ли имал някаква друга идея? 300мм дали ще са ОК според теб? Понеже ако минем на ФФ ще го ползваме и с това тяло и искаме да е добра инвестиция, макар и по-скъпа дори.

  3. Иван Миладинов
    8 март, 2014 в 19:46 | #3

    @Цони
    По принцип помпичката Canon 100-400 L е много универсална в това отношение, аз се колебая сега дали да не си взема нея. Но е тежък обектив. Тези телеобективи които започват от 70мм са добра комбинация с 16-35 защото се доближават повече до него. Аз в момента съм със Sigma 100-300f4 EX и ако нося широкоъгълен обектив s този ми се явява една „дупка“ около 50мм. Nея я компенсирам с един Canon 50mm/1.4 в джоба 🙂

  4. Цони
    8 март, 2014 в 22:49 | #4

    Хич да не е добре си покрил периметъра 😀 Тази помпичка ли имаш в предвид Canon EF 4,5-5,6/100-400 mm L IS USM? И аз я гледах и действително ми грабна вниманието, но ме притесняваше светлосилата му. Хммм, но пък ако се снима само от статив… 🙂 Гледам има и алтернативи от SIGMA, които даже из тестовете доста често имат предимство. А има ли нещо, което да не ти харесва генерално при тази Sigma, с която си сега?

  5. Иван Миладинов
    9 март, 2014 в 11:17 | #5

    Не Сигмата е много добра особено за парите си – взех я за по малко от 1000 лева. Не ми харесва това че няма стабилизация. Ако сложат стабилизация на този обектив става перфектен.

  6. Цони
    9 март, 2014 в 14:27 | #6

    Благодарим ти много! Ще гледаме пак по тестовете и най-вече примерни кадри пък да видим 🙂

  7. Любчо
    23 март, 2014 в 19:55 | #7

    Здравейте, Иван! В търсене на широк обектив, чичко Гугъл ме доведе на Вашият сайт …и хлъцнах, като видях тези страхотни снимки! Мечтая да правя и аз подобни красоти. Май ми светна какво не ми е достигало – градиентен филтър. Това е за техническата страна. За композицията – едва ли някога ще надобрея и наполовина.
    По същество – намислил съм да си взема широкоъгълен обектив за Никон Д90. Гледах Tamron SP AF 10-24mm F/3.5-4.5 Di и Tokina AT-X 12-24mm f/4.0 AF PRO DX II. Направих няколко бързи снимки в магазина и определено снимките с Тokina-та ми се виждат с по-добра резолюция. Тамрон-а доста маже? Поне на снимките, които направих аз. Четох доста ревюта и много ми допадна на хартия Sigma 10-20мм F4-5.6 EX DC HSM. Не съм го пробвал. Можете ли да дадете съвет какво да взема.
    И още един въпрос. В статията сте писал, че в скоро време ще напишете статия и за подробности при покупката на употребяван обектив – какво и как да се гледа/проверява. Бихте ли дали някакви напътствия и по този въпрос. Дано не съм досаден 🙂
    Благодарности за красивите снимки и полезната информация във Вашия сайт!!!

  8. 24 април, 2014 в 12:40 | #8

    Здравейте, чудесна статия. Понеже мисля да се сдобия с първата си DSLR система искам да попитам дали тази (http://brosbg.com/CANON-EOS-650D-+-obektiv-CANON-EF-S-18-135mm-f-3.5-5.6-IS-STM-product-6839) комбинация е подходяща като за начало и става ли обектива за снимки на пейзажи – планина, паркове, градски условия. Също така за снимки на хора. Благодаря за отделеното време. Само да попитам също дали имате отзиви за този търговец.

  9. Иван Миладинов
    24 април, 2014 в 12:50 | #9

    Комбинацията е добър избор. Лично аз съм изпробвал точно този вариант и бях изненадан много приятно, особено от обектива. Относно търговеца нищо не мога да кажа.

  10. 24 април, 2014 в 12:58 | #10

    @Иван Миладинов
    Благодаря много за бързия и точен отговор 🙂

  11. Alex
    19 август, 2014 в 12:36 | #11

    Здравейте, реших да си купя малко по-сериозен от китовия ми обектив 18-55мм … Използвам канон 1100д . Реших да си взема деуг обектив, понеже аз снимам хора, но обектива ми позволява да снимам само от близо. Например ако искам да снимам от метър или метър и половина или повече обектът, който е на фокус не се вижда ясно… Не знам дали обяснявам разбираемо, но още съм много зелена и много малко разбирам… Та реших да си купя втора употреба Ef 28-80mm f/3.5-5.6 usm.. Дали е подходящ за мен в случая? Благодаря предварително за отговора.

  12. Стоян
    12 ноември, 2014 в 16:00 | #12

    Имам Canon EOS 300D 6mgp ефективна матрица. Махнах китовияъ обектив 18-55 и сложих 35-105 от лентовият ми Канон на който затворът му блокира. Обективът е Lens Made in Japan. Въпросът ми към вас е можете и да ми кажете малко повече за характеристиките на този обектив и 2. какъв от този тип т.е от лентовите Канони размер започващ от 14мм нагоре си струва да е купи за да мога да го ползвам като широкоъгълен.
    Благодаря ви предварително!

  13. 11 декември, 2014 в 23:35 | #13

    Здравей те!Аз сън още съвсем начинаеща и искам да попитам,за фотоапарат nikon d7100 kit 18 105,може ли да го ползвам този обектив главно за студийна фотография?Благодаря Ви!

  14. 20 декември, 2014 в 12:00 | #14

    Здравейте,

    Препоръките горе са предимно за фотография, а важат ли при заснемане на видео с фотоапарата?
    Начинаещ съм. Спрял съм се на Канон 700 Д.
    При ползване на апарата за видео в стая, какъв обектив да ползвам? Доколкото разбрах от статията трябва да е с минимален фокус и голяма светлосила.
    Поздрави

  15. Деян Дянков
    21 декември, 2014 в 10:16 | #15

    Здравейте ! Предстои ми да купя първия си DSLR фотоапарат. Насочил съм се към тяло Nikon D3200 Nikon D5200 и Canon EOS700D.
    Вариантите за обективи са :
    1. Фотоапарат Nikon D3200 Black kit (18-105mm VR) + чанта Nikon CF-EU05 + карта SDHC 8GB
    или
    2. Фотоапарат Nikon D5200 Black kit (18-55mm VR II) + 55-200mm VR + чанта Nikon CF-EU05 + карта SDHC 8GB
    3. Фотоапарат Canon EOS 700D kit (18-55mm IS STM) + обектив Canon EF 50mm f/1.8 II
    Според Вас кое е по добрият избор.
    Благодаря Ви предварително.

  16. Криси
    14 февруари, 2015 в 12:57 | #16

    Здравейте,
    Снимам с Канон 600д, като намерението ми е да го заменя с фуулфрейм. Въпросът ми е дали за това тяло в момента мога да купя и ползвам обектив Канон 135 мм f/2 или Канон 70-200мм f/2.8L?
    Колебая се между двата обектива все още, снимам преимуществено портрети..

  17. Иван Миладинов
    14 февруари, 2015 в 13:08 | #17

    Ако снимате предимно портрети комбинацията на втърди 135 и 50мм е най удачна, или пък 85/1.8 или 1.2 в зависимост от мераците 🙂 70-200/2.8 се усеща като тухла в чантата и ръцете.

  18. Криси
    14 февруари, 2015 в 16:37 | #18

    Много благодаря за бързия отговор! Да разбирам, че и двата обектива стават за 600д ?
    Едно време мечтаех за 50/1.2, но възможностите ми стигнаха до 85/1.8. Действително е добър вариант:) за жалост ми го откраднаха..

  19. Дарин Георгиев
    9 март, 2015 в 13:32 | #19

    Здравейте,
    Първо да предупредя – съвсем начинаещ съм. Случайно преди ~5 години се сдобих с PENTAX K-M със старндартния обектив с който се предлага. И за да не Ви губя времето направо ще питам пък Вие преценете дали изобщо да отговорите: възможно ли е на това тяло да се ползва обектив MC Auto Chinon 50mm 1:1.4? Конкретно мисля да купя обектива от тук: http://photosupport.alle.bg/pentax/%D0%BD%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B8-%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8/
    Извиняваме се ако въпросът е неуместен.
    Дарин

  20. Силвия
    24 април, 2015 в 14:26 | #20

    Здравейте! Статията Ви беше изключително полезна, но много бих искала да ме посъветвате по следния случай: искам да се занимавам с портретна фотография след Canon EOS 500d , реших да закупя Canon eos 70d, какъв обектив бихте ми препоръчали за портретни снимки?

  21. Иван Миладинов
    24 април, 2015 в 15:30 | #21

    В зависимост от бюджета – 50/1.8 или 1.4. Или пък 85/1.8 стига да не ви се стори дълъг.

  22. Силвия
    24 април, 2015 в 18:35 | #22

    А какво ще кажете за EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM ?

  23. Владимир
    11 май, 2015 в 02:09 | #23

    Здравейте, много изчерпателна статия. Поздравления! Отскоро притежавам Canon eos 700d, за портретни смимки си взех 55мм, но бих искал да взема и един варио обектив за снимане сред природата и най- вече да снимам отдалечени обекти които да мога да приближа и в същото време снимката да е качествена и детайлна, т.е. Да има острота на обектите . Какъв обектив според вас е добре да си взема? Начинаещ съм и се колебая, по принцип гледах едни 70-300 is usm, 70-200….кажете ми вашето мнение, да е лек, качествен зуум, и на сносна цена ? Благодаря предварително.

  24. Цвети
    24 май, 2015 в 11:58 | #24

    Здравейте 🙂 Любител съм на фотографията и имам Pentax k-30 с два китови обектива smc 18-55 f/3.5-5.6 и 50-200mm f/4-5.6. Ще ходя в чужбина и това със сменянето на обективите ще е много неудобно, а бих искала да снимам както градски пейзажи, така и някакви малки детайли в сградите, които са ми направили впечатление. Бихте ли ми казали какъв обектив ще ми свърши работа? 🙂

  25. Иван Миладинов
    24 май, 2015 в 12:39 | #25

    Най-добре е да вземете 70-200/4L. 70-300 е по мек но с повее дължина и все пак има стабилзиация. Все пак аз бих избрал първия.

  26. Иван Миладинов
    24 май, 2015 в 12:41 | #26

    Търсете някакво варио от сорта на 18-135. Туристическите зумове с по-широк диапазон не дават особено добро качество.

  27. shottas
    29 юни, 2015 в 19:07 | #27

    Здравейте
    Имам японски обектив Yashica AF 50mm f/1.8 Kyocera Autofocus Lens for Yashica AF съвместим ли е с nikon d3200

  28. cecopeco
    11 септември, 2015 в 18:11 | #28

    Здравейте
    Благодаря, че има хора като вас, които безкористно да помагат.
    Въпросът ми е следният, дъщеря ми учи задочно фотография в НПГПФ, купих и Canon 40D но само тяло. Какъв обектив е най подходящ за начинаещ като нея и избора на този модел подходящ ли е?

  29. Иван Миладинов
    14 септември, 2015 в 14:47 | #29

    Погледнете Canon 18-135/stm

  30. Лидия Н
    30 ноември, 2015 в 18:49 | #30

    Здравейте,моля за съвет,имам canon 750d и искам да снимам дъщерите ми едната пее на сценаа,а другата се състезава с коне.Кажете какъв обектив е подходящ да закупя.Благодаря.

  31. Гери
    5 февруари, 2016 в 17:10 | #31

    Здравейте, аз съм любител – фотограф, но на скоро ме помолиха да заснема една сватба. Снимам с Canon EOS 600D и имам само китовия обектив. Въпросът ми е, кой обектив ще е най- подходящ за това тяло, за да заснема хубави кадри.

  32. Иван Миладинов
    6 февруари, 2016 в 10:11 | #32

    Трудна работа, за „хубави“ кадри ще ви трябват поне два обектива или някакво варио от типа на 24-70/2.8 (еквивалент) за вашия апарат. Проблемът е в църквите и ресторантите – много е тъмно, а използването на светкавица скапва снимките. Може би един 35мм/2.0 ще ви помогне да се справите с повечето снимки където нямате достатъчно светлина. Намерете си и една добра светкавица за всеки случай 🙂

  33. Иван Миладинов
    6 февруари, 2016 в 10:12 | #33

    70-200/2.8 ако успеете да издържите на теглото му 🙂

  34. Гери
    8 февруари, 2016 в 00:06 | #34

    @Иван Миладинов
    Много Ви благодаря!

  35. Марияна
    22 февруари, 2016 в 00:43 | #35

    Здравейте!
    По горе в статията Ви, сте споменали, че ще пишете за това, как да тестваме обектив втора ръка. Пренасочете ме към това описание.
    И, Вашето мнение за обектив EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM в комбинация с 60D на Canon?

  36. Валентина
    26 март, 2016 в 10:30 | #36

    Здравейте 🙂 аз съм с никон д7100 искам лирокоъгълен обектив предимно за интерипрни кадри(снимане на апртаменти ) кой обектив ще ми е нужен и няма да направя грешка !? Благодаря

  37. Атанас
    30 август, 2016 в 11:52 | #37

    Здравейте, сърдечно благодаря за полезната статия, ценни неща научих.
    От къде мога да намеря статията за тестване на обективи преди покупка?
    Поздрави

  38. Живко
    17 септември, 2017 в 16:00 | #38

    Здравейте Иван,
    Страшно много ми допадна компетентните ти статии, които са в помощ на много хора предполагам. За мен поне са страшно полезни! Аз съм начинаещ, с Никон D3300 и обектив Nikkor AF-S 18-55, но вече съм запланувал да си сменя обектива с Nikkor AF-S 18-105. Ta по същество – ти загатна че ще напишеш статия как да се тества един обектив на старо преди да го закупиш за да не те прекарат. Та тъй като съм набелязал един втора ръка но ще ми го пратят по Еконт и много ще ми е полезно ако имаш възможност да нахвърлиш основните проби които мога да направя на един такъв обектив за да съм по-спокоен че няма да ме прецакат. Има всякакви хора и не казвам че моя човек е такъв но все пак…Та ще ти бъда благодарен ако можеш да помогнеш! Поздрави!

  39. Албена Петрова
    27 март, 2018 в 23:19 | #39

    Здравейте Иван!Любител фотограф съм. Снимам от около 4 години.Имам своя група Родопа планина.В нея споделям красотата на планината и красотата на родопчанката. Бих искала да ми помогнете в избора на обектив за снимане на красиви пейзажи, в които има онази дълбочина и широта и да мога може и с друг обектив да снимам сполучливо хора. Отскоро снимам с Nikon D5300.Сърдечно благодаря!

  40. Владимир Митков
    6 септември, 2020 в 22:08 | #40

    Здрасти,
    попаднах на сайта а ми е нужно да снимам стаи малки стаи или къщи и апартаменти и до сега го правех с Cannon D550, но ми се иска да се ъпгрейдна и да правя по живи снимки и мисля че трябва д авзема щирокоъгълен обектив, но ти казваш че като сложа 30 мм на моя канон, ще действа като с 50 дали направо да не си купя някакъв нов качестъвен апарта за широкоъгълни снимки и тук таме пейзажи може и друг обектив за пейзажи кво ще ме посъветваш, ще бъда изключително Блгодарен 🙂
    Поздрави
    Владо.

  41. Иван Миладинов
    6 септември, 2020 в 22:55 | #41

    Привет, поради по-малката матрица при теб зрителния ъгъл ще е по-малък. Умножи го по 1.6 и ще получиш реалния ъгъл. Фокусното разстояние ще е същото – тоест ще са си 30мм, но все едно си кропнал картината. Имаш две опции или фулфрейм камера или по широк обектив от сорта на ef-s 10-18на Канон. Той е добра алтернатива, ако искаш нещо бюджетно.

  42. Владимир Митков
    7 септември, 2020 в 22:45 | #42

    Привет Иван,
    благодарности за отговора 🙂 наистина ми помагаш…
    Така, кропната картина не е вариант… защото идеята ми е, когато снимам малко помещение и поставя фотоапарата на макс разстояние от останалите стени, да мога да видя максимално реално и всички предмети мебели там и да няма особенни огъвания на картината, мебелите пода или тавана… Възможно най – дълбоко/ широкО и възможно най – реално, неизкривено истинско. Разбираш ме. А този ef-s 10-18mm Cannon, дали ще стане на мойто D550… или трябва да взема efs, осъзнавам разликата тези за които говориш са по различни и изглеждат по професионални, или не е така ? А за широкоъгълно видео дали ще стават тези ef-s модели…. Ето това как ти се струва https://www.photopavilion.bg/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82%D0%B8/%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8-1/%D1%84%D0%B8%D0%BB%D1%82%D1%8A%D1%80/Canon-20/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82/%D0%A4%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%82-Canon-EOS-2000D-%D1%82%D1%8F%D0%BB%D0%BE-%2B-%D0%9E%D0%B1%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2-Canon-EF-s-18-55mm-f35-56-IS-II-%2B-%D0%9E%D0%B1%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2-Canon-EF-75-300mm-f4-56-III-22240

    или ако можеш да препоръчаш нещо би било супер :))))
    Владо

  43. Martin
    5 октомври, 2020 в 20:47 | #43

    Здравей ,много полезна статия ,моя въпрос е за sony nex 5 (crop factor 1,54) за нощни снимки нещо остро да е кой обектив предлагате

  44. Иван Миладинов
    6 октомври, 2020 в 22:31 | #44

    Привет. За тези сонита най удачни са едни малки обективчета на Самянг. Мисля че имаше 16 и 12мм на 2.8 и даже по светлосилни.

Коментари
  1. 15 юни, 2015 в 17:57 | #1